Skutečné události (ne)jsou vždycky nudné


Obálka titulu Koupili jsme ZOO
Název: Koupili jsme ZOO
V originále: We bought a ZOO
Autor: Benjamin Mee
Počet stran: 264
Nakladatelství: Ikar
Vydáno: 2012 (originál - 2008)
Vazba: vázaná
Anotace: Benjamin Mee je novinář, který působil jako autor na volné noze. Nějakou dobu žil s rodinou na jihu Francie a přispíval svými články do víkendového vydání deníku Guardian. V roce 2006 společně s rodinou zakoupil velkou usedlost se zanedbanou soukromou zoologickou zahradou, kterou se mu po nejrůznějších peripetiích podařilo v srpnu 2007 znovu otevřít pro veřejnost. Jeho příběh posloužil jako námět k několikadílnému britskému televiznímu dokumentu BBC, autobiografické knize Koupili jsme zoo a stejnojmennému americkému filmu.



Obálka a co na ni říkám:
Většina zemí, stejně tak i ta naše převzala právě filmovou obálku a musím říci, že se mi ze všech těch obálek líbí nejvíce. Jediné, co tu ještě určitě zmíním, a co mně osobně přijde dost smutné, je fakt, že žena na obálce, není Benova umírající manželka, nýbrž jakási 'přítelkyně', kterou si do příběhu domysleli režiséři (ostatně stejně jako mnoho dalších věcí). Ale o tom později, to už bych se tady zase rozčilovala.
Originální obálkaUK (2008)

Můj názor:
 Ze všech stran jsem slyšela o filmovém zpracování Koupili jsme ZOO, všichni mi tvrdili, jak úžasný film to je, ale já se svou pomalostí, jsem se k filmu ne a ne dostat. Když jsem jednou na internetu narazila na knihu, řekla jsem si: „Určitě bude knížka ještě lepší! Nejdřív si to musím přečíst!“ A tak jsem byla odhodlána si unikátní příběh ze života koupit. Nevím jestli naštěstí, nebo bohužel, ale knihu jsem nedlouho poté objevila v knihovně a tak jsem ji nekoupila, ale pouze vypůjčila.

Zdroj: Tumblr - thoughtsoflizbeth
Recenze na tuto knihu se mi píše neuvěřitelně těžce. Na jednu stranu se mi poměrně líbila a na druhou stranu jsem z ní byla dosti zklamaná. 

Taky tak milujete surikaty?
Příběh, který napsal sám život, mě do určité části oslovil, ale - ne, žádné oprávněné ale neexistuje. Až teď, zpětně, si uvědomuji, že mě kniha, zasáhla více, než jsem si připouštěla, více než jsem si vůbec kdy myslela. Dozvěděla jsem se toho tolik o soužití lidí a zvířat, o nástrahách života,... Pan Mee mi ukázal jiný pohled na svět a hlavně mě ujistil, že každý by měl jít za svým snem, ať už je cesta k němu jakkoliv krkolomná.


Při čtení se mi občas do očí vhrnuly slzy, sem tam i slzička ukápla a to sdílením štěstí i zármutku s Benjaminem a jeho rodinou. Pan Mee napsal knihu velmi dobře, jeho styl byl svým způsoben zvláštní, ale já mu nemám co vytknout. Právě díky tomu se tak jednoduše dalo vcítit do pana Meeho i do jeho rodiny. Dalším prostým důvodem pro snadné vžití do děje je, že v tomto vyprávění se nevyskytovalo nic neuvěřitelného ani 'přitaženého za vlasy' (jak by také mohlo, když je to podle pravdy.) Ale proto také neočekávejte žádnou extra zvláštní zápletku, ani nic podobného. Koupili jsme ZOO je prostě smutný a zároveň i radostný skutečný příběh, který vás maximálně trochu rozesmutní a nedlouho na to vás  naopak zahřeje u srdíčka, což s radostí přijmete.

Chudák, netušil, že ho fotím
Někoho by mohly odradit dlouhé popisy různých událostí,celková rozvláčnost knihy a někteří čtenáři by se mohli dokonce i nudit. Pan Mee si občas také trošku zafilozofoval, ale přesto všechno, se mi Koupili jsme ZOO líbilo a ani rozvleklé popisy mi v tomto případě nevadily. Avšak pokud výše vyjmenované prvky nemáte v lásce, není tohle kniha pro vás a pokud se do ní pustíte, vzpomeňte si, že jsem vás varovala. Také to není zrovna můj styl, co si budeme povídat, ale zase mi tato kniha obohatila slovní zásobu a celkově mi toho asi dala více, než třeba takové Temné vize. Právě jsem měla v úmyslu napsat, že se mi Temné vize líbily více, ale pak jsem si s vyděšením uvědomila, že vůbec nedokážu posoudit, co bylo lepší. Jsem z té knihy tak zmatená, že opravdu nevím, jak ji mám hodnotit, ale ve svém žánru by se, dle mého názoru, zařadila spíše na ty vyšší příčky.

Koukali jste si někdy z očí do očí s lamou?
Největší problém jsem měla se zjištěním, že film nemá s knihou společného ani ň. Tedy vlastně ano - je tam Ben, jeho syn a dcera a koupili ZOO, avšak zbytek už je dotvořen 'uměle' pro divákovi oči. Režisér prostě a jednoduše vzal ten úplně nejzákladnější děj knihy, jednu velmi důležitou složku, kterou sem napsat nemohu, protože by to byl spoiler (pst!), odebral a místo ní přidal jiné události a okolnosti, které pravděpodobně měli za úkol, aby film byl, co nejméně nudný a aby se z něj stal typický americký doják. Těžko v tomto případě posuzovat jestli je lepší kniha nebo film, když film je na opravdovém příběhu, pouze a jen ZALOŽEN.

Mé konečné slovo je, že se mi kniha líbila. Nic víc, nic míň. Nejsem z ní nijak zvlášť nadšená, ani zklamaná. Jednoduše takový příjemný průměr.

Máte rádi zvířata? Nemáte rádi fikci a vaší oblíbenou četbou jsou příběhy podle skutečných událostí? -Ano? Tak v tom případě neváhejte a do knihy se směle pusťte.



Klady:
+ skutečná událost, důvěryhodnost
+skvělý styl
+vtipné i smutné situace (zasmějete se i si pobrečíte)

Zápory:
-dlouhé popisy
-film!
- občas trošičku nudné

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 57%
P.S.: Omlouvám se, že už zase měním formu hodnocení, ale takto je to pro mě snadnější a mám více možností. Děkuji za pochopení.
Pokud jste knihu četli, určitě mi dejte vědět, co si o ní myslíte vy. Budu moc vděčná za každý komentář.

4 komentáře:

  1. Z duše neznášam skutočné udalosti, či v knihe, či vo filmovom spracovaní... Ten dojemný príbeh, ktorý ti má hrať na city... Nedokážeš odcudzovať autora za to, že je to klišé alebo trápne, lebo je to skutočná udalosť. Blä!
    Mňa by si k tejto knihe nedonútila :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ze všeho nejdřív děkuju za komentář:) Pobavila jsi mě:D Každopádně máš naprostou pravdu, takhle jsem o tom nepřemýšlela (y)

      Vymazat
  2. Moc pěkná a povedená recenze. Pokud budu mít možnost, tak si knihu někde seženu a zkusím si ji přečíst:-) . Jinak souhlasím s tebou obálka je asi nejhezčí ta filmová, dokáže upoutat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc:3 Opravdu si všech komentářů moc vážím. Jak říkám není to žádná 'extraliga', tak se mi určitě ozvi až knihu přečteš, zajímá mě Tvůj názor :)

      Vymazat

Velmi si vážím každého komentáře a předem Vám za ně děkuji:)

Light Red Pointer