Příběh s fotografiemi, z nichž mrazí

Autor: Ransom Riggs
Název: Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti
Překlad: Bronislava Grygová
Počet stran: 358
Nakladatelství: Jota
Vydáno: 2012
Anotace: Tajemný ostrov. Opuštěný sirotčinec. Zvláštní sbírka velice podivných fotografií.
To vše čeká na odhalení v knize Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti, nezapomenutelném románu, kde děj a děsivé fotografie přináší jedinečný čtenářský zážitek. Náš příběh začíná strašnou rodinnou tragédií, která přivede šestnáctiletého Jacoba k cestě na vzdálený ostrov u břehů Walesu, kde objevuje rozpadající se trosky sirotčince slečny Peregrinové pro podivné děti. Když Jacob bloumá jeho opuštěnými ložnicemi a chodbami, ukazuje se postupně, že děti slečny Peregrinové byly víc než podivné. Byly možná nebezpečné. Možná byly na opuštěném ostrově drženy v jakési karanténě z velmi dobrých důvodů. A nějak – i když to zní jako něco nemožného – jsou možná stále naživu.Fantasy doprovázená strašidelnými starými dobovými fotografiemi, při které běží mráz po zádech. Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti zaujme dospělé, teenagery a všechny, kdo mají rádi temná dobrodružství.


Kniha, která vzbudila ještě před vydáním ohromný rozruch. V ohnivé aukci na filmová práva zvítězil 20th Century Fox. O režii neměli fanoušci ani tvůrci od začátku pochyby, natáčení se tak ujme Tim Burton, jehož jedinečný styl jako by jej pro knihu předurčoval. Natáčet bude podle scénáře Jane Goldmanové, která stojí za úspěšnými filmy Hvězdný prachKick-ass nebo X-men: První třída.
Film by měl mít premiéru v létě 2015.
Sirotčinec slečny Peregrinové je kniha, která vás určitě zaujme hned jak okolo ní projdete. Naprosto fascinující grafické zpracování je jedním z hlavních lákadel této knihy a zároveň bravurně napomáhá dotvářet atmosféru příběhu, čemuž napovídá i samotná obálka, která působí dosti znepokojujícím dojmem.

Ovšem děj má také něco do sebe. Oproti vzhledu sice trochu pokulhává, přesto si ale troufnu tvrdit, že zaujme nejednoho čtenáře. Prvotní nápad mě děsil a zároveň bavil již od samého začátku. Obzvláště první polovina příběhu je skvěle propracovaná a záhadná, vyvolává člověku mrazení po celém těle. Autor zde s lehkostí buduje atmosféru, nezanedbává ani charaktery postav. Postavy jsou barvité, sympatické.

Druhá polovina už se mi ale bohužel nezdála tak úžasná. Ransom Riggs vyčerpal své trumfy hned na začátku, podobně jako běžec, který ze startu vyběhne gepardí rychlostí, uhání dál, ale v polovině závodu mu začnou docházet síly. Netvrdím, že druhá polovina byla špatná, ani v nejmenším. Jen už, prostě a jednoduše, nestačila na úroveň první. Příběh se začal vyvíjet jiným směrem než jsem očekávala, což mě velmi zklamalo a hůře jsem ho vstřebávala. Přišlo mi jako by se pan Riggs snažil do svého díla zakomponovat co nejvíce fotografií až se do toho sám tak trochu zamotal. Autor zde také odhalil několik zásadních fakt pro další vývoj příběhu a záleží už jen na vás, jestli vás nový směr zklame nebo ohromí.

Přenést se přes druhou polovinu, jak už jsem výše zmiňovala, pro mě nebylo jednoduché. Když jsem ale radikálně rozehnala představy na můj vysněný průběh příběhu a snažila se knihu vnímat pouze takovou jaká je, mohla jsem si ji opět začít užívat. A opravdu, ke konci už jsem opět byla ve svém živlu, jakoby se autor snažil dohnat svou ztrátu a vrátit se do hry. S radostí vám sděluji, že se mu to podařilo.

Přestože se vám může příběh zdát poněkud zmatený, určitě ho neodsuzujte a dejte mu druhou šanci, jako jsem to udělala já. Sirotčinec je opravdu povedená kniha, která svým provedením zaujme na první pohled a nenechá vás spát, dokud si ji skutečně nepřečtete a nezjistíte, co se v ní vlastně ukrývá. Když nebudete mít stejná očekávání jako já, příběh vás určitě nezklame a myslím, že mnozí budou nadšení. Přestože se mi nevyplnili mé představy o průběhu děje, považuji autorovu prvotinu za velmi dobrý začátek a nemůžu se dočkat, až vyjde druhý díl. Pro nedočkavce jako jsem já - druhý díl vychází jíž 6. srpna! A mezitím se můžete pokochat trailerem.




CELKOVÉ HODNOCENÍ: 85%
Četli jste tuto knihu, nebo se na ni teprve chystáte? Jak na vás zapůsobila? A těšíte se na pokračování?
Knihu si můžete pořídit například  zde.
Zdroj obálky: Nakladatelství Jota



5 komentářů:

  1. Mě tato kniha moc láká. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu jsem nečetla a popravdě se rozmýšlím, jestli jí vůbec mám číst. Řeknu to asi tak, když se mi dostane pod ruku, proč ne, ale sama ji vyhledávat nebudu. Jinak hezká recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Bezva recenze :) Já mám tuhle knížku už tak dlouho a pořád jsem se k ní nedostala, no teď jsem ji šupla na letní seznam, tak snad jí konečně přečtu, strašně moc si ji přečíst chci, sice se trochu bojím, že se budu bát :D ale stejně, tohle musím přečíst, chtě nechtě :D

    OdpovědětVymazat
  4. Tvůj blog byl přidán do nové tabulky obsahující knižní blogy a weby. Pokud máš nějaké otázky či reklamaci, tak se ozvy. Jakékoli změny prosím hlas.

    OdpovědětVymazat
  5. Tuto knihu už jsem mnohokrát držela v ruce a říkala si, že si ji koupím. Recenze se ti povedla, já ti za ni děkuji a snad mě trochu popožene k přečtení této knihy :)

    OdpovědětVymazat

Velmi si vážím každého komentáře a předem Vám za ně děkuji:)

Light Red Pointer