Pod vlivem nebo ne?

Autor: David Wong

Název: John na konci umře
Překlad: Jan Sládek
Počet stran: 532
Nakladatelství: Jota
Vydáno: 2013 (v originále 2007)
Anotace: Stává se vám někdy, že v noci jdete na toaletu a na vteřinku, na zlomek sekundy zahlédnete v zrcadle něco jiného než svůj vlastní odraz? Rozsvítíte světlo a samozřejmě zjistíte, že všechno je v naprostém pořádku. Ze zrcadla se na vás dívá jen vaše tvář. Hlavní hrdinové knihy John na konci umře Davida Wonga tenhle pocit dobře znají. V jejich malém městečku se to hemží podivnými obludami s tělem ze syrového masa, obřími housenkami, brouky bez křídel, kteří se lidem zavrtávají pod kůži, a dalšími příšerami. Jsou skutečné, nebo je to jen výplod fantazie povzbuzené doposud neznámou drogou? Ta má podivné a nebezpečné účinky: otvírá brány do nových realit, ale současně na svět přivádí děsivé nestvůry, které ho můžou zničit. Jeho zachránci se mají stát dva nedostudovaní středoškoláci Dave a John, nezodpovědní „úleťáci“ potácející se mezi drogami a alkoholem, mudrlanti meditující o životě a řešící problémy, o nichž se jim nikdy ani nezdálo. Podaří se jim zastavit tajuplné zlo a vrátit světu aspoň zdání rozumného řádu?


Když jsem uviděla obálku této surrealistické knihy, nedokázala jsem od ní odtrhnout oči a nadšeně jsem přemítala nad obsahem. Po přečtení anotace mi byla jasná jedna věc - že rozhodně nebudu moci číst v noci. Ne, že bych snad byla odpůrce hororů, ale od malinka mám problémy s nočními můrami, strachem ze tmy, zrcadel a podobných věcí, takže mi stačily pouhé první tři věty anotace abych se vyděsila. Musím se přiznat, že ještě teď, několik týdnů po přečtení, se po setmění zrcadlům obloukem vyhýbám a pokud to nejde, tak se alespoň snažím trávit u nich co nejméně času a neustále se ohlížím všemi možnými směry.

Důležité je zmínit, že John na konci umře není obyčejným hororem. Kniha totiž nepostrádá ani vtip, někdy dokonce připomíná spíše parodii než samotný horor. Humoru se jí tedy dostalo opravdu požehnaně. Zpočátku jsem očekávala čistý horor, ale nakonec jsem byla příjemně překvapena téměř komediálním zpracováním. 
Sympatičtí hlavní hrdinové, kteří se ničeho nebojí a celou dobu provázejí příběhem jako by nic, vypouští z úst jeden vtip za druhým. A přestože na valné většině Johnových vtipů nenajdete ve skutečnosti téměř nic legračního, stejně budete nuceni se nad nimi alespoň pousmát. V jistých chvílích sice hrdinové reagovali poněkud podivně, ale v porovnání s podivností celého příběhu to nebylo nic podstatného.
Poster k filmu 
      John na konci zemře
      
     
    Při čtení jsem se nedokázala vyhnout pocitu, že autor byl při psaní svého díla pod vlivem. Kde autor hledal inspiraci je otázka, nad níž by se dalo polemizovat dlouhou dobu. Překvapivě dokázal zkombinovat velké množství zápletek až se z toho člověku pomalu točila hlava. Jak jsem se prokousávala knihou dokázala jsem si ji právě díky rozmanité škále prvků a neobvyklému stylu vyprávění čím dál více představit ve filmovém zpracování. A jelikož film na motivy této knihy opravdu existuje chystám se ho v nejbližší době zhlédnout. 
John na konci umře se nebude líbit každému. Příběh, který se pod obálkou ukrývá je v tomto případě naprosto šílený, neexistují v něm žádná pravidla a nikdy si nemůžete být jistí, co vás čeká na další straně. Nepočítejte ani s tím, že byste si při čtení oddechli. V knize se neustále něco děje a pro pochopení úplného děje a zároveň neztracení se je potřeba naprosté soustředěnosti. Popisy příšer a všech nechutností jsou tak detailní, že není vyloučeno, že se vám bude občas zvedat žaludek, přesto ale za vylíčení i těch nejmenších podrobností patří autorovi velká pochvala. 
Milovníci černého humoru si zde určitě přijdou na své a ani ti, co ho zrovna nemilují, by neměli tuto knihu odsuzovat před přečtením, takže vzhůru pro ni, protože pokud se do ní začtete zažijete opravdu neuvěřitelnou jízdu, z níž se budete ještě dlouho vzpamatovávat.

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 92%
Knihu si můžete pořídit například na bux.cz
Zdroj obálky: Jota
Zdroj filmového plakátu: CSFD

7 komentářů:

  1. Mnohem víc se mi líbí česká obálka. Co mě trochu odrazuje je počet stran, ale jinak ta kniha vypadá zajímavě :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Počet stran rozhodně může někoho odradit, ale tato kniha rozhodně stojí za to!:)

      Vymazat
  2. Tuhle knihu miluju :D taky jsem měla pořád pocit, že si autor něčeho šlehnul. Ale bylo to prostě super. Totální ale výborná cvokárna.

    OdpovědětVymazat
  3. Ze zrcadel a tmy a podobných věcí mám v noci také trochu hrůzu, takže nevím, jestli by pro mě tahle knížka byla to pravé ořechové :D Každopádně obálka i název se mi líbí a rozhodně to vypadá originálně :) Pěkná recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z počátku se může zdát, že to není nic pro Tebe, také jsem si to původně myslela, ale jestli se ti naskytne příležitost, dej této knize rozhodně šanci:) A moc děkuji:D

      Vymazat
  4. Díky moc za super tip, o této knížce jsem ještě neslyšela!

    OdpovědětVymazat

Velmi si vážím každého komentáře a předem Vám za ně děkuji:)

Light Red Pointer