Zlodějka knih nekrade jen knihy, ale i srdce

Obálka titulu Zlodějka knih
Autor: Markus Zusak
Název: Zlodějka knih
V originále: The Book Thief
Ilustrace: Trudy Whiteová
Počet stran: 526
Nakladatelství: Argo
Vydáno: 2009
Anotace: Mladý australský autor sepsal silný, jímavý a neobyčejně čtivý příběh. Jeho vypravěčem učinil Smrt. Smrt je zdánlivě nezúčastněný divák, s dokonalým odstupem, s osobitou perspektivou; má všechny předpoklady pro to být svědkem a vypravěčem. Ale příběh Liesel Memingerové je tak mimořádný, že i Smrt si musí přiznat zájem o živé lidi, dojetí z jejich utrpení, hořkost a úlevu z konců. I Smrt má srdce. Zusakova kniha se vydává na smutná místa, rozhodně ale není skličující.





Kritiky a anotace často slibují více, než ve skutečnosti kniha nabízí, čímž následně působí nám čtenářům zklamání. Jsou hodnocení na Zlodějku knih také jen klamavými reklamami? Jednoznačně ne. Jak by také příběh, který zaujal i samu Smrt, mohl být nezajímavý? 

Není to pouze kniha o druhé světové válce, je to dílo, které si opravdu zaslouží pozornost. Válka z pohledu dospívající dívenky, která nesnáší a zároveň miluje slova, je sama o sobě pozoruhodným námětem. Ale když k tomu přidáte ještě přátelství a lásku, dostanete příběh, který vám ukradne srdce. Věřte mi. Vím o čem mluvím. Nejspíš již na začátku budete očekávat tragický konec - tak jako jsem ho očekávala i já -. Čím více jsem se blížila ke konci, tím více jsem čtení odkládala. Ne, že by mě Zlodějka nebavila, to v žádném případě, ale měla jsem strach. Obávala jsem se, že konec bude smutný, že se budu muset rozloučit se svými oblíbenými postavami, a když to přišlo brečela jsem jako malé dítě. Jsem strašně přecitlivělá, ještě teď je mi z toho smutno. ( Za co mě pan Zusak trestá?)

Rudy for everVýše vypsané velmi úzce souvisí se všemi postavami knihy. Markus Zusak postavy propracoval do naprostých detailů, že opravdu budete mít pocit, jako byste je znali. Já naprosto propadla Rudymu, chlapci s vlasy barvy citronu, nejlepšímu kamarádovi naší zlodějky knih - Liesel, a jeho osobitému kouzlu. Ale není to jen on, kdo mi utkvěl v paměti, stále, obzvlášť teď, vzpomínám na všechny ostatní postavy s nimiž jsem se v tomto naprosto okouzlujícím a dechberoucím příběhu setkala. A pokud jsou vám postavy v knize sympatické, je to část úspěchu, tudíž další bod pro Zlodějku knih.

Untitled
Dokonalá by ale kniha být nemohla bez vypravěčky, tedy Smrti. Četla jsem několik názorů lidí, kteří psali, že Smrt jim jako vypravěčka nesedla, ale pro mě byla Smrt jako vypravěčka hlavním lákadlem knihy. Celá záležitost se Smrtí mě maximálně zaujala a její promluvy, na kterých si dal autor opravdu záležet, mě nenechávaly spát. Vypravěčka, která se nám po celou dobu snaží příběh vylíčit a zároveň dokázat, že i Smrt má srdce, se mi jevila jako neskutečné zpestření smutného příběhu z druhé světové války, v níž i ona sama měla hodně velkou roli. Pro někoho morbidní, pro někoho úžasný nápad. Já, jak už jste asi zaregistrovali, patřím k té druhé skupině. Ale jak se říká - proti gustu žádný dišputát.

Autorův styl ovšem také stojí za zmínku. Markus Zusak píše čtivě a hlavně zajímavě a originálně. Z počátku je sice poměrně náročné zvyknout si na jeho sloh, protože není úplně snadný, ale díky tomu je neobyčejný a jakmile se začtete, už nebudete moci přestat. Autor skvěle buduje atmosféru a bravurně ve vás vyvolává city. Je až neuvěřitelné jak tak mladý autor dokázal napsat něco tak po okraj plného poetismů, pravd a dojmů z doby, již on sám nezažil.

Zlodějka knih uvnitř skrývá ohromné kouzlo, které se dotkne snad úplně každého od mladých až po staré. Nenechá vás ani na chviličku vydechnout, stále se vám budou hlavou honit myšlenky na Liesel, její příběh, a Smrt. Pokud se vám líbit bude, zaručeně vás i poznamená. Mě si kniha získala jako žádná jiná a doufám, že na vás zapůsobila nebo - chcete-li -  teprve zapůsobí přinejmenším podobně.


Klady:
+ propracované a a sympatické postavy
+ zajímavé podání
+ netradiční vypravěč
+ atmosféra

Zápory:
- nenechá vás spát

CELKOVÉ HODNOCENÍ: 100%
Knihu si můžete objednat například zde


Četli jste nebo se teprve číst chystáte? Jak se Vám kniha líbila? Ukradla vám srdce nebo Vás zanechala chladnými? Která postava si vás nejvíce získala?

Zdroj obálky: zde
Zdroj prvních dvou obrázku: We Heart It

19 komentářů:

  1. Zlodějku knih mám právě rozečtenou, ovšem tohle je jedna z mála knih, kde jsem první viděla film a proto přibližně vím co čekat a to nejen dějově, protože film byl naprosto perfektní a už od samého začátku jsem očekávala, že kniha bude mnohonásobně lepší a už po prvních stránkách jsem se ve své doměnce utvrdila.
    Mimochodem, máš vážně úžasný styl psaní, víš o tom? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se na film teprve chystám:) Doufám, že mě nezklame.
      Ne, o tom opravdu nevím:O Děkuju, neskutečně si mě potěšila:)

      Vymazat
    2. Určitě se na něj podívej, protože se jim opravdu vydařil, jako málo co :) Teda, zatím to tak vidím, uvidíme po dočtení.. :D
      A nemáš vůbec zač :)

      Vymazat
  2. Anonymní4/5/14

    Zlodějku knih teď čtu v angličtině, takže mi to jde celkem pomalu, navíc do toho čtu další knihu, která má přednost, ale je to fakt nádherný příběh. Nemůžu se dočkat, až jí dočtu, i když stoprocentně vím, že těsně před koncem budu to dočtení odkládat. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš můj obdiv. Podle našeho českého překladu usuzuji, že v angličtině to musí být celkem náročná četba, takže všechna čest:)

      Vymazat
  3. Teď jsem na film ještě více zvědavá než předtím. Musím se k němu co nejdříve dostat:) Určitě si ale knihu někdy přečti, stojí to za to:)

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní8/5/14

    Uuuuh, takové recenze mě zabijí, fakticky že jo! :D
    Tak, jsi spokojená? Moje peněženka se rozplakala, když se doslechla o mých náhlých úmyslech! :O :D
    Ale moc povedená recenze. :) Mimochodem, ten vzhled blogu je hrozně krásný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem spokojená:D Moje peněženka dopadla stejně, když jsem jí obeznámila s faktem, že tuhle knížku prostě musím mít doma:D Moc děkuji za pochvalu recenze i vzhledu:) Jsem ráda, že se líbí:)

      Vymazat
  5. Zlodějku knih jsem ještě nečetla, ale viděla jsem už film, od kterého jsem se nemohla ani na moment odtrhnout. :) Knihu už mám stáhnutou v čtečce, tak se na ní co nejdříve vrhnu :D

    OdpovědětVymazat
  6. Jo, prostě jenom já jsem si ji mohla koupit v němčině, ale neudělala jsem to, protože jsem výhavé pako. O němčinu nejde, té rozumím, ale já jsem prostě debil, nic jiného v tom není. :D

    Moc pěkná recenze :) ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju:)
      A pochopila jsem správně, že jsi tedy Zlodějku knih ještě nečetla?:)

      Vymazat
  7. Moc pěkná recenze, mě kniha taky uchvátila, každý kdo čeká jen knihu o válce z ní byl rozpačitý, ale já v ní viděla i to něco víc, to dospívání, poznávání, lásku... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, moc si toho vážím:) A naprosto souhlasím:)

      Vymazat
  8. moc pěkně napsané :)) film se mi moc líbil, na knížku jsem hrozně zvědavá, ale musím to ještě vydržet, než se do ní budu moct začíst :) asi ji budu muset někam schovat, aby mě to nelákalo :DD

    OdpovědětVymazat
  9. Hezká recenze, díky ní si tuhle knížku určitě přidám na wishlist :)
    Jinak nevím, jestli se do TAGů zapojuješ, ale nominovala jsem tě na ten svůj: http://tisicezivotu.blogspot.cz/2014/06/blogger-tag.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Zlodějku knih si určitě někdy přečti:)
      Další moje díky patří nominaci, určitě se do Blogger tagu brzy zapojím:)

      Vymazat
  10. Knížka je prostě báječná. Okamžitě se stala jednou z mých nejoblíbenějších a mám pocit, že jí jen tak něco nevstrnadí. :)

    OdpovědětVymazat

Velmi si vážím každého komentáře a předem Vám za ně děkuji:)

Light Red Pointer